Przedszkole poprzez swoje oddziaływania, poprzez wyrabianie określonych umiejętności i zachowań oraz przekazywanie wiadomości sprzyja właściwemu przygotowaniu dziecka do podjęcia edukacji szkolnej.Niewątpliwie ważną rolę w tym procesie odgrywają rodzice. Bowiem w rodzinie tkwią największe możliwości wszechstronnego rozwoju.
Zachęcamy więc rodziców do wspólnej zabawy z dzieckiem. Pomocą mogą być propozycje ćwiczeń do pracy w domu.
ĆWICZENIA OGÓLNOROZWOJOWE
PRZYGOTOWUJĄCE DO PODJĘCIA NAUKI SZKOLNEJ
Motoryka duża
– chodzenie po linii narysowanej kredą na podłodze lub po rozłożonym sznurku, skakance;
– skakanie na jednej nodze (naprzemienne prawej, lewej, prawej, lewej);
– łapanie, rzucanie i kopanie piłki;
– wrzucanie piłeczki do kosza lub wiaderka;
– naśladowanie ruchów rąk, nóg i głowy (malowanie, pisanie, mieszanie)
Sprawność manualna
– posługiwanie się narzędziami ( nożyczki, widelec, nóż, ołówek);
– nawlekanie koralików, przewlekanie sznurówki;
– rysowanie według wzoru np. na piasku (z użyciem np. papierowej tacy);
– łączenie kropek wyznaczających figury geometryczne;
– zamalowywanie wyznaczonych konturem płaszczyzn;
– kopiowanie wzorów;
– dorysowywanie połówek;
– dorysowywanie brakujących elementów;
– wykonywanie z plasteliny kulki, wałeczka, kwadratu, trójkąta itp.
– rwanie np. gazety, gniecenie je;
– zabawy paluszkowe
Koordynacja wzrokowo-ruchowa jest to umiejętność łączenia tego, co oczy widzą z tym, co dłonie wykonują. Dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa jest niezbędna do wykonywania wielu czynności takich jak: pisanie, rysowanie, manipulowanie, ćwiczenia gimnastyczne.
– układanie z koralików, klocków [dużych i małych],mebli, pojazdów, drzew, roślin, budowli, figur;
– układanie z patyczków: płotów, drabin, domów;
– z tasiemki, z różnokolorowej wełny: dywaników, kilimków, frędzli;
– z elementów mozaiki geometrycznej- postaci ludzi i zwierząt;
– układanie kompozycji figur geometrycznych z wzoru i z pamięci;
– tworzenie różnych kompozycji – szlaczków ;
– kompozycji postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów, domów;
– malowanie jednocześnie obydwiema rękami na dużym arkuszu przypiętym do tablicy lub podłogi;
– malowanie palcami na przemian ruchem spokojnym, swobodnym;
– zamalowywanie całej powierzchni kartki;
– malowanie palcem [na całej powierzchni różnokolorowych linii poziomych i pionowych];
– malowanie pędzlem linii prostych, splątanych nici, kłębuszków, jaskółek;
– malowanie pęczkiem waty – duże i małe chmury, kałuże itp.
– rysowanie kredą na tablicy i dużych arkuszach rozłożonych na podłodze;
– kreślenie patykiem na mokrej, gęsto pokrytej farbą klejową powierzchni;
– rysowanie świecą, tuszem;
– stemplowanie
– układanki obrazkowe ;
– układanie obrazka z części w/g. identycznego wzoru;
– uzupełnianie brakującej części obrazka;
– dobieranie par jednakowych obrazków
Sprawność narządów artykulacyjnych
– sprawność języka (podnoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego; przesuwanie języka do przodu i do tyłu w płaszczyźnie poziomej; wykonywanie szybkich ruchów językiem od jednego do drugiego kącika ust; wyciąganie czubka języka na brodę i nad górną wargę, w kierunku nosa);
– sprawność warg (umiejętność wykonania naprzemiennych ruchów: usta ,,w ryjek” – usta ,,w uśmiech”; utrzymanie na wargach ułożonych ,,w ryjek” kółeczka, zrobionego np. z cienkiego drucika);
– ruchliwość szczęki dolnej (wysuwanie i chowanie żuchwy; naprzemienne, coraz szybsze nagryzanie dolnej i górnej wargi).
Spostrzeganie wzrokowe
– szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami
– zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.
– układanie obrazka z pociętych części, układanie puzzli
– układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych.
– segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt.
– układanie historyjek obrazkowych. Opis obrazków zgodnie z kolejnością zdarzeń.
– lepienie z plasteliny lub formowanie z drutu .
– domina obrazkowe – szukanie pary takich samych obrazków.
-kalkowanie
Spostrzeganie słuchowe
– identyfikacja i rozróżnianie dźwięków (np. cięcie kartki papieru, mieszanie wody łyżeczką);
– odgadywanie głosów zwierząt;
– zgadywanie dźwięków przedmiotów (np. odkurzacz, suszarka, lejąca się woda, telefon);
– różnicowanie zdań wypowiadanych głosem dziecka, kobiety, mężczyzny;
– różnicowanie zdania wypowiadanego głosem ,,smutnym”, ,,wesołym”, ,,zdziwionym”;
– różnicowanie opozycji fonologicznych (np. ,,które zdanie jest poprawne: Janek je synkę, czy Janek je szynkę?”),
– ćwiczenia z rytmem (wystukiwanie rytmu według zaprezentowanego wzoru lub skakanie w rytmie).
– tworzenie rymów do podanego wyrazu.
– ćwiczenia związane ze słowami:
- wymyślanie wyrazów na określoną głoskę,
- podział wyrazów na sylaby i na głoski,
- rozpoznawanie głosek na początku i na końcu wyrazu.
Operacje myślowe
– umiejętność szeregowania (układanie klocków, kółek od największego do najmniejszego i odwrotnie);
– umiejętność przeprowadzenia klasyfikacji na materiale tematycznym (tworzenie zbiorów np. ubrania, buty, meble, zwierzęta, owoce, warzywa, jedzenie, zabawki itp. – dziecko dzieli obrazki na grupy);
– umiejętność przeprowadzenia klasyfikacji na materiale atematycznym (np. podział klocków lub figur geometrycznych wg koloru, wielkości, kształtu);
– umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego (układanie historyjki w odpowiedniej kolejności ,,co stało się najpierw, a co potem”);
– sekwencje (układamy np. 3 obrazki, dziecko układa w takiej samej kolejności pod spodem, dalej).
Powyższe ćwiczenia mogą być formą zabawy z dzieckiem. Ważna jest systematyczność, ale jednocześnie nie przemęczanie dziecka, gdyż ćwiczenia chętnie wykonywane są skuteczniejsze i przynoszą więcej pożytku.
Opracowała:T.Zyśk
Propozycje kart pracy dla waszej pociechy.Zapraszamy!